کلمات کلیدی درواقع الفاظ و عباراتی می‌باشند که یک کاربر برای سرچ مطلب در قسمت موتور جستجو می‌نویسد تا اطلاعات موردنیاز خود را پیدا کند و از آن بهره ببرد . البته باید این نکته را اضافه کرد برای اینکه سایت شما در صفحات اولیه‌ی موتور جستجو قرار بگیرد علاوه‌بر انتخاب بهترین کلمات کلیدی سایر اقداماتی چون بهینه‌سازی سایت و باقی موارد را باید داشته باشد که تمام این قابلیت‌ها دست به دست هم دهند تا سایت پربازدید شود و دارای ترافیک بیشتری گردد .

کلمه کلیدی

فهرست موضوعات

چگونه بهترین کلمه کلیدی را انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین کلمات کلیدی از اصول سئو محسوب می‌شود که به شما کمک می‌کند تا سایت‌تان در صفحات اولیه‌ی موتور جستجو قرار بگیرد و بازدید آن بالا برود این کلمات کلیدی هستند که شما را در کسب‌وکارتان پیروز می‌کنند یا موجب می‌شوند که بخشی از شکست‌تان مربوط به آن‌ها باشد اگر می‌دانستید کلمات کلیدی چقدر در نقش‌آفرینی و رتبه‌بندی سایت‌تان تاثیر می‌گذارد در انتخاب آن‌ها دقت می‌کردید .

چگونه بهترین کلمات کلیدی را برای تولید محتوای خود انتخاب کنیم؟

درابتدای امر باید توجه به این نکته نمایید که کلمات کلیدی خود را برای تولید محتوای عمومی می‌خواهید؟ یا در جستجوی پیدا کردن کلمات کلیدی خود برای برندسازی خدمات و کسب‌وکارتان می‌باشید؟ درواقع مشخص کردن موضع تولید محتوای‌تان موجب می‌شود تا هدف خود را تعیین کنید تعیین هدف یک‌ راهنما و روشنی راه‌تان خواهد بود تا بدانید چگونه و برای چه می‌نویسید .

کلمه کلیدی

در کل کلمات کلیدی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

دسته‌ی اول انتخاب کلمات کلیدی برای برندسازی می‌باشد که در این دسته شما باید نوع برند ، نام برند ، نشانی آن ، محصولات مخصوص به آن برند و هر موضوعی که مربوط به برند مربوط می‌باشد را می‌توان جزء کلمات کلیدی برای تولید محتوای آن برند قرار داد .
دسته‌ی بعدی کلمات کلیدی عمومی می‌باشد ، می‌توانید از الفاظ و لغاتی استفاده کنید که تمام شرکت‌ها به‌طور عمومی از آن برای محتواسازی استفاده می‌کنند و منحصر و مخصوص به برند خاصی نمی‌باشد این‌ کلمات کلیدی معمولا بین تمام شرکت‌ها مشترک است .

در مرحله‌ی بعد از هدف‌گذاری ، کلمات کلیدی مخصوص به کسب‌وکار خود را انتخاب نموده و آن را در محتوانویسی به‌کار می‌برید تا حالا فکر کرده‌اید که چگونه کلمات کلیدی مربوط به کسب‌وکارتان را پیدا کنید؟

اصلا آیا می‌دانستید ابزاری برای پیدا کردن کلمات کلیدی مربوط به کسب‌وکارتان وجود دارد تا به شما کمک کند که بهترین کلمه کلیدی را در تولید محتوای خود به‌کار ببرید؟ این ابزار ، کلمه کلیدی پلنر (key word planer )  می‌باشد ، اگر وارد کلمه کلیدی پلنر شوید با سرچ کلمات مرتبط با کسب‌وکارتان متوجه می‌گردید که کدام کلمات کلیدی مناسب کسب‌وکار شما می‌باشد یا میزان رقابت این کلمه کلیدی در موتور جستجوگر چقدر است؟ کلمه کلیدی پلنر کاری می‌کند که از میزان جستجو کلمه کلیدی موردنظر خود در چند ماه اخیر یا در یک سال اخر مطلع شوید ، درواقع شما می‌توانید در قسمت مربوط به تنظیم تاریخ روی یک سال گذشته یا دوسال اخیر کلیک کنید و نمودار بدست آمده را بررسی نمایید اگر نمودار در انتها رو به افزایش می‌رود یا وضعیت پایدار و ثابتی را طی می‌کند این امر نشان‌دهنده‌ی این است که کلمه کلیدی انتخابی بازخورد خوبی خواهد داشت اما اگر نمودار روند نزولی داشته باشد از استفاده کلمه کلیدی پیشروی خود صرف نظر کنید .

طریقه استفاده از این نرم‌افزار اینگونه می‌باشد که در قسمت Find new keyword کلمه کلیدی خود را وارد می‌کنید تا بتوانید از میزان روند و تاثیرگذاری آن در بهبود سایت آگاه شوید .

انواع کلمات کلیدی

کلمه کلیدی

یک کلمه ای

شناخت کامل از استراتژی انواع کلمات کلیدی برای هر فردی که مالک وبسایت است برای افزایش رتبه از واجبات است . شاید با کلمه کلیدی یک کلمه ای آشنا هستید و فکر می کنید آماده ی ساخت مطالب پر بازدید هستید اما توصیه می شود برای شناخت انواع دیگر آن زمان بگذارید .

 اگر محتوایی خوبی می نویسید قطعا دیر یا زود اسمتان بر سر زبان ها می افتد . اما باید بدانیم فضای گوگل قوانینی برای شناخته شدن دارد. کلمه کلیدی که فقط از یک کلمه ساخته شده روشی هوشمندانه است که می تواند به روند شناخته شدنتان سرعت ببخشد .
کلمه کلیدی تک عبارتی تا چه حد توسط کاربران جستجو می شود ؟

وقتی ذهن فردی درباره موضوعی درگیر می شود و میخواهد در موردش اطلاعات جمع آوری کند جستجو معمولا با تایپ یک کلمه آغاز می شود . طبیعی است خب در مورد آن چیزی نمی داند! کلمات یک کلمه ای بسیار قوی هستند و می توان بسیار جذب مخاطب کرد .

در هر ثانیه میلیون ها نفر در حال سرچ کلمه ها هستند و استفاده ی زیاد کلمات تک عبارتی مسابقه و چالشی را میان صاحبان وب سایت ها راه می اندازد . آنها می خواهند تعداد افراد بیشتری را به سایت خود هدایت کنند . 

مردم در هر جایگاه و سطح دانشی بیشتر به سمت کلمه کلیدی یک کلمه ای کشیده می شوند . از طرفی انگیزه داشتن در سهم بیشتر مخاطب در صاحبان وبسایت باعث انتخاب و این دسته در انواع کلمات کلیدی می شود .

استفاده ۲ تا ۳ عبارت در کلمه کلیدی

این دسته هم رابط خوبی بین شما و مخاطب هستند . در واقع افراد با عبارات چند کلمه ای هم شما را با سرعت بالایی پیدا می کنند .
تعداد کلمات از ۲ کلمه شروع و تا ۳ کلمه محدود می شوند .

با توجه به فراگیر شدن فروشگاه های اینترنتی و روی آوردن مردم به خرید انلاین هنگام جستجو از ۲ تا ۳ کلمه برای دسترسی سریع تر به محصول استفاده کنند . پس آنها را دست کم نگیرید. اما باز هم میزان کاربردشان با دسته ی اول اختلاف دارد .

در میان انواع کلمات کلیدی واضح است میزان تاثیرگذاری دسته اول در ذهن صاحبان وبسایت اهمیت ویژه ای پیدا کرده است بنابراین رقابت بر سر دسته ۲ تا ۳ کلمه ای کمتر است . اما اگر باهوش باشید برای بدست اوردن دل مشتریان یک محصول را هم زمان می گذارید و از دستشان نمی دهید .

کلمات کلیدی ۲ تا ۳ عبارتی بسیار مفید هستند زیرا همانطور که مثال زده شد نیاز افرادی که در جستجوی محصول هستند را براورده و به مخاطب تبدیلشان می کند .

کلمه کلیدی

استفاده ۳ تا ۶ عبارت در کلمه کلیدی

نام دیگر آنها دم دراز است.
اکثر افراد با بکار بردن ۳ کلمه جزئیات نسبتا مناسبی را استفاده می کنند و می توانند به هدف خود برسند . خیلی کم پیش می آید کسی ۶ کلمه بکار ببرد . طبیعتا مالکان وبسایت اشتیاق چندانی برای این دسته ندارند .

ویژگی مثبت کلمات دم دراز این است که خیلی دقیق تر مخاطب را به هدفش می رساند . چون مخاطب وقتی شروع به تایپ کلمات طولانی می کند که دقیقا می داند چه می خواهد .

کلمات کلیدی چقدر در پیشرفت و بازخورد سایت تاثیر دارد؟

به جرئت می‌توان گفت که انتخاب بهترین کلمات کلیدی و به‌کار بردن آن‌ها در محتوای سایت موجب می‌شود تا پنجاه درصد راه را در جهت پیشرفت طی نمایید اما بعضی از افراد فکر می‌کنند فقط به‌کار بردن کلمات کلیدی در وبسایت‌شان باعث پیشرفت روند کاری آن‌ها می‌شود اما وقتی که به سایت آن‌ها نگاهی می‌اندازید متوجه می‌شوید که با وجود استفاده از بهترین کلمات کلیدی و قرارگیری سایت در صفحه‌ی اول موتور جستجو بعد مدت کوتاهی سایت بازخورد عکس و منفی داشته است چراکه کاربر با وارد شدن به آن سایت کالا یا خدمات موردنیاز خود را باتوجه به کلمات کلیدی به‌کار برده شده در محتوای‌ سایت پیدا نکرده است و با روبه‌رو شدن چنین وضعیتی ، کاربر منصرف شده و از سایت‌ آن‌ها خارج می‌شود و خدمات یا محصول موردنظر خود را از سایت دیگری خریداری می‌کند ، برای مثال اگر سایت شما فروش پکیج‌های روانشناسی لاغری باشد باید این پکیج‌ها را ارائه دهد نه اینکه کاربر باتوجه به کلمات کلیدی به‌کار رفته در محتوای‌تان وارد سایت می‌شود اما پکیج‌های روانشناسی لاغری را در سایت برای خرید پیدا نمی‌کند درنتیجه از سایت شما خارج می‌گردد و به سایت دیگری که چنین خدماتی ارائه می‌نماید مراجعه می‌کند درواقع شما با این کار مشتری را از خود دور می‌کنید و به‌مراتب بازدید سایت کاهش یافته و روند نزولی را طی خواهد کرد .

سپس شما می‌توانید برای انتخاب بهترین کلمه در کیورد پلنر معیار دشواری کلمه کلیدی موردنظر را بررسی کنید و پس از آن میزان‌ حجم جستجوی کلمه کلیدی را بسنجید تا متوجه شوید که کاربران چقدر این کلمه را سرچ کرده‌اند سپس باتوجه به میزان حجم جستجوی کلمه کلیدی ، درآمد احتمالی خود را پیش‌بینی نمایید ، البته با بررسی وضعیت CTR یا میزان کلیک روی سایت می‌توانید از میزان حجم کلیک کاربران مطلع شوید چراکه مقدار سرچ کلمه کلیدی به‌تنهایی کفایت نمی‌کند باید به‌دنبال آن به نتایج جستجو نگاهی بیندازید .

شما برای بررسی این‌ بخش می‌توانید وارد گوگل شوید کلمه کلیدی را وارد کنید و نتایجی که در قسمت صفحه‌ی اول گوگل می‌آید را تحلیل و بررسی نمایید، هر چقدر CTR نتایج جستجوی یک کلمه کلیدی بالا باشد به‌کار بردن آن کلمه کلیدی موفقیت بیشتری را در پی خواهد داشت .

کلمه کلیدی

می‌دانستید هرچقدر کلمه کلیدی هزینه‌ی بیشتری دارد برای به‌کار بردن در محتوای‌تان بهتر است؟ چراکه یک کلمه کلیدی پرهزینه ، رقابت بین سایت‌ها را بالا می‌برد و زمان بیشتری را برای جایگاه بهتر صرف می‌کند ، اما باید دقت کنید که چنین کلمات کلیدی را در جمله‌هایی با رقابت کم‌تر استفاده کنید چراکه بازخورد بهتری را خواهد داشت ، هرچقدر از کلمات کلیدی طولانی‌تری استفاده کنید تاثیرگذارتر خواهد بود چون بسیاری از کاربران برای سرچ در موتورهای جستجو از یک کلمه استفاده نمی‌کنند یا از یک جمله و عبارت برای سرچ استفاده می‌نمایند یا از کلمه طولانی‌تری که متشکل از چندین کلمه باشد به‌کار می‌برند برفرض مثال اگر کسی بخواهد درمورد کالای تیشرت زنانه سرچ کند می‌نویسد خرید آنلاین تیشرت زنانه اسپورت یا خرید آنلاین تیشرت زنانه .

بهتر است کلمات کلیدی و عبارات محاوره ، طولانی‌تر و مترادف و هم‌معنی باشند این امر موجب می‌شود رتبه بالاتری نسبت به سایر سایت‌های دیگر داشته باشید .

امیدواریم خواندن این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد .

درخواست مشاوره

اگر دوست دارید فروش محصول یا محصولاتی را در سایت خود بالا ببرید، یا خدمات خاص خودتان را به افراد بیشتری در جامعه معرفی کنید، بهینه سازی موتور جست و جو یا همان سئو سایت یک راه حال بی بدیل است. برای اطلاع از شکل فرآیند سئو و نتایج مثبت آن برای کسب و کار مجازی خود، با ما صحبت کنید. بدین منظور فرم درخواست مشاوره ای رو در اختیار شما قرار دادیم.

8 پاسخ

  1. سلام خیلی ممنونم ازتون . یه سوالی کلمات کلیدی که برای برندسازی استفاده میشن باید چه موضوعی داشته باشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      در این دسته شما باید نوع برند ، نام برند ، نشانی آن ، محصولات مخصوص به آن برند و هر موضوعی که مربوط به برند مربوط می‌باشد را می‌توان جزء کلمات کلیدی برای تولید محتوای آن برند قرار داد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *