به احتمال زیاد کلمه ی حملات سایبری زیاد به گوشتان خورده، اختلالی که امنیت سایت ها را هم تهدید میکند. این اصطلاح با آمدنش موجب خلق یک عبارت جدید دیگر شد به نام امنیت سایت.
یک سایت چگونه امنیتش به خطر می افتد و پس از آن سایت چه واکنشی نشان خواهد داد؟ اصلا منظورمان از وبسایت امن چیست؟

امنیت سایت
بنر سئو اسپانتا

فهرست موضوعات

معنای امنیت سایت

امنیت سایت قبل از اینکه یک توصیف باشد، یعنی یک دسته از راهکارهایی که دست به دست هم داده تا راه نفوذ را بر افراد یا برنامه های مخرب سد کنند.

یادتان باشد یک وبسایت امن را عواملی دیگر مانند امنیت سرور، ایمن بودن نرم افزارها، سیستم عامل و اینترنت هم می سازند. اگر همه ی این موارد وفادار باشند، سایت در شرایطی به سر می برد که همه ی فعالیت ها و خدمات به طور منظم انجام می شوند و هیچ آسیبی کنترل اوضاع را از دست خارج نکرده است. طبیعتا تنها یک عمل نمی تواند چنین اوضاع ایده الی را بوجود اورده پس نیاز به چندین روش مختلف داریم.

دانستن اهمیت و دلیل امنیت سایت قبل از مطرح کردن بقیه ی نکات، بهتر می تواند مطلب را در ذهنمان جا بیندازد.

چرا باید برای امنیت سایت ارزش قائل شویم؟

طبیعتا شما برای سایت خود هزینه ی زیادی کرده اید، برای سرگرمی ایجادش نکرده و کلی برای ماه ها و سال های بعد هم برنامه ریزی کرده اید. اگر سابقه ی کسب وکار چندین ساله دارید و برای گسترش تجارتتان به سایت رو آورده اید، بهتر عواقب نادیده گرفتن امنیت سایت را درک می کنید چون هیچکس دوست ندارد با اعتبارش بازی شود.

امنیت سایت

 اهمیت به امنیت سایت، مهر عملی شدن پای تمام برنامه ریزی هایتان خواهد زد چون با پیدا شدن سر و کله ی یک هکر در یک ثانیه سایت، خدمات، درگاه ها و همه چیز هایی که برایش زحمت کشیده اید از دسترس خارج می شود.

روش حفظ کردن یک فروشگاه فیزیکی کاملا با دنیای مجازی فرق می کند. اینجا مسیر برقراری ثبات کسب و کارتان از اعمال راهکارهای مربوط به امنیت سایت می گذرد.

متاسفانه برخی از سایت ها چون تا بحال هک نشده اند، همینطور به فعالیتشان ادامه داده و با خیال راحت به سرمایه گذاری ادامه می دهند. اینکه تا حال اختلالی رویت نشده به معنی امن بودن سایت نخواهد بود. توجه کنید حتی با انجام راهکار ها برای ایجاد سد دفاعی، قفل سایت شاید باز هم به روی هکر ها باز شود.

 منظورمان نا کارامد بودن راهکار ها نیست بلکه پذیرفتن این واقعیت است که هکر ها هر روز روشهای نفوذشان را ارتقا می بخشند و اصطلاحا در را ببندی از پنجره داخل می شوند. پس باید تلاشی دائمی داشته و نقطه ضعف ها را بپوشانید. اما چگونه؟

تضمین امنیت سایت با تهیه ی هاست معتبر

امنیت سایت را با عجله کردن و اعتماد بیجا به خطر نیندازید. زمان گذاشتن برای شناخت شرکت ارائه دهنده ی هاست را اتلاف وقت ندانید.

منظور از تامین امنیت سایت با اینترنت ایمن چیست؟

معمولا برای استفاده از خدمات هر سایتی، ثبت نام و ورود اطلاعات امری رایج شده است و اینکه سایت از شما رمز عبور و چیز های دیگر درخواست کند برای کسی عجیب و شک برانگیز نیست.

 به محض وارد کردن اطلاعاتتان سایت مذکور باید پاسخی در برابر درخواستتان بدهد. با امن نبودن سایت اگر مشکلی بخواهد رخ دهد دقیقا در همین نقطه دردسر درست می کند.

هکر ها با قرار گرفتن در این میان یک واسطه ی مخرب برای شنود اطلاعات خواهد شد. شاید برای یک کاربر معمولی مشکلی سطحی بوجود بیاید اما برای مالک سایت بسیار بد خواهد شد. خب حالا نقش اینترنت در این مثال چیست؟

برای انجام کارهایتان اگر به اینترنتی عمومی وصل شوید ، ریسک بالایی خواهید کرد چون برای امنیتشان از قید و بندی پیروی نمی کنند.

خب پس باید به وای فای وصل نشویم؟!
قطعا خیر! چون در کشورمان برای تامین اینترنت راهی دیگر جز ADSL و دریافتش از مودم و وای فای نیست، پس باید برای امنیت وای فای وارد عمل شوید.

امنیت سایت را با نصب هر نرم افزاری به خطر نیندازید

در نرم افزار های فیک احتمال دارد در هسته یا قسمتی از برنامه دستکاری شده باشد و ممکن است نیت خوبی پشت اینکار نباشد. طبیعتا تشخیصش نمی گوییم ممکن نیست اما دشوار خواهد بود. پس چرا لقمه را دور سرتان بپیچید، یک راست به سراغ نسخه های اصلی بروید. نسخه های کرک شده هم در لیست برنامه های فیک قرار می گیرند.

از آنتی ویروس معتبر کمک بگیرید

 در یک کلام کمپانی های Eset و Kaspersky را در ذهن بسپارید که محصولات با کیفیتی در این زمینه ارائه داده اند.

سیستم تولید محتوا، قالب و افزونه را از منبع اصلی تهیه کنید

دلیل پیشنهادمان امکان دگرگون شدن ساختار فایل ها یا همراه شدنشان با بد افزار ها و هرزنامه هاست. پس با رو اوردن به منابع غیر اصلی انتظار به خطر افتادن امنیت سایت را داشته باشید.

قدرت رمز عبور پیچیده را در حفظ امنیت سایت دست کم نگیرید

شاید این حرف را بسیار شنیده اما هنگام تعیین رمز عبور، عبارات کوتاه و دم دست را ترجیح دهید. رمز عبور پیچیده و امن کاراکتر هایش از 8 عدد کمتر نمیشود همچنین همزمان حروف بزرگ و کوچک را با هم دارد. اگر رمز عبور قدرتمندی انتخاب کرده اید برای امنیت بیشتر باز هم پیشنهاداتی داریم.

سیستم Bit locker برنامه ای مورد اطمینان بوده که با حفاطت از رمز عبورتان رسالتش را به نحو احسن انجام می دهد. نکته ی دیگر مدام جایگزین کردن رمزی جدید است تا از هجوم Brute force در امان بمانید.

کنترل امنیت از طریق مسیر ورود به مدیریت سایت

مسیر ورود به مدیریت سایت نام یک امکان است که در ادامه شفاف خواهیم کرد.
اگر هکر بالاخره کار خودش را کرد، توجهتان از قبل به این امکان از بدتر شدن اوضاع جلوگیری خواهد کرد یعنی اگر فردی نام کاربری و رمز عبور را هک کرده باشد، با فعال کردنش می توانید بر مسیر سایت را نظارت کرده و جلویش را بگیرید.

 همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، هیچ وقت نباید به امنیت همیشگی سایت دل خوش کرد و از اعمال راه های جدید دست کشید.

 اگر راهکار های امنیت سایتتان مدت زیادی ست جواب داده، برای ادامه یافتن روز های خوش نیاز دارید روی راهکار های تجربه نشده حساب کرده و امنیت سایت را بروزرسانی کنید. توجه کنید در حوزه ی امنیت سایت، گزینه های کوچک در نقطه ای نجاتتان خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *