وبمستر و وظایف آن

در زبان انگلیسی مستر به معنی استاد میباشد و وب هم به معنی سایت است . اگر بخواهیم به صورت لغوی کلمه وبمستر را معنی کنیم ، با توجه به گفته های قبلی میشود استاد سایت یعنی کسی که تخصص و مهارت بسیار بالایی در زمینه سایت و روش ها و چالش های مربوط به سایت دارد .در این مقاله سعی کردیم به سوالات مهم و اساسی مدیران درباره وبمستر پاسخ دهیم .

وبمستر

فهرست موضوعات

افرادی که فقط اطلاعات کلی از سایت دارند را وبمستر خطاب نمیکنند بلکه وبمستر فردی است که در زمینه سایت یک سر و گردن از بقیه افراد بالاتر است و به تمام نقاط و نکات تسلط دارد .

آیا وب مستر زن و مرد فرق میکنند؟

در جواب این سوال باید بگوییم که تنها چیزی که در حوزه وبمستر مهم و حائز اهمیت است میزان تخصص و تبحر فرد است و نه جنسیت آن . وبمستر متخصص میتواند کسب و کار آنلاین شمارا بدون خلل به صورت 24 ساعته مدیریت و کنترل کند .

آیا وظایف همه وب مستر ها با هم یکسان است؟

کلیات وظایف یک وبمستر مشخص و معین است و این وظایف برای همه وبمستر ها یکسان است چه کسانی که در کسب و کار های کوچک کار میکنند چه کسانی که یک کسب و کار بسیار بزرگ را مدیریت میکنند .

بزارید با یک مثال موضوع را قابل فهم تر کنیم : اگر مسئولیت مدیریت سایت را به یک وبمستر بدهید او باید به تمام امور مسلط باشد زیرا اگر مثلا در تولید محتوا یا اصول سئو مشکلی ایجاد شود ، او باید متوجه ایراد بشود و بتوانند در راستای رفع آن اقدامات درستی انجام دهد .

اما در جزئیات و حیطه فعالیت ، هر وبمستر با وبمستر دیگر وظایف و فعالیتش متفاوت است . برای مثال کسی که یک سایت کوچک و محدودی را برای کسب و کار آنلاین خود به کار برده باشد به همان میزان گستره ی فعالیت وبمستر کوچک تر و محدد تر میشود .

به صورتی که این مدیریت را با یک وبمستر هم میتوان انجام داد ، اما اگر کسب وکار بزرگتر و پیشرفته تر شود ، وبمستر نقش یک مدیر را اجرا میکند و تمام کنترل امور سایت را دارد و بقیه کارکنان باید هرکدام بخشی از سایت را در نظر بگیرند و در آن فعالیت و کار کنند .

برای مثال یکی از کارکنان : بخش سئو ، دیگری بخش تولید محتوای سایت  یا فردی مسئولیت به روزرسانی فنی سایت و به همین ترتیب بقیه کارکنان نیز باید در یک قسمت فعالیت کنند  و وبمستر کسی است که تمام این امور را کنترل کرده تا در صورت یافتن مشکل در هر بخش ، راهنمایی های لازم را انجام دهد .

وبمستر

علاوه بر و بمستر چه کسانی در سایت نقش دارند؟

افرادی چون برنامه نویس ، سئوکار ، طراح سایت ، توسعه دهنده سایت ، مدیر هاست و سرور ، تولید کننده ی محتوا و علاوه بر اینها وبمستر نیز در فعالیت های سایت کار میکنند اما همانطور که پیش تر اشاره کردیم ، اگر حیطه فعالیت وبمستر محدود باشد ، میتواند تمام امور را به دست بگیرد . 

و اگر حوزه فعالیت سایت گسترده تر و کسب و کار وسیع تر باشد وبمستر فقط مدیریت تمام امور سایت را به عهده دارد و سایر افراد خدمات مورد نیاز را انجام میدهند .

برای مثال یک طراح سایت مانند یک طراح داخلی ساختمان است و او مشخص کننده نوع فونت ، قالب یا طرح و رنگ سایت است و یا اینکه وجود چه المان هایی در سایت برای بهبود و پیشرفت آن نیاز است ، حتی چینش صفحات سایت نیز شبیه به مدل قرار گرفتن وسایل خانه است و به همان اندازه در جذب و گیرایی کاربر تاثیر گذار است و میزان ماندگاری اورا تعیین میکند .

وظایف یک وب مستر مجرب و مسلط به امور

  • یکی از وظایف وبمستر ، تسلط به امور سئو و تولید محتوای درست است ، تا به طور کامل از نحوه استفاده و میزان کلمات کلیدی اطلاعات داشته باشد ، تا بتواند یک محتوای متناسب با قوانین و شرایط گوگل تولید کند و بتواند کسب و کار شمارا در صفحات بالای گوگل نشان دهد .
  •  یک وبمستر متخصص باید به برنامه نویسی تسلط داشته باشد و بتواند آن را روی سایت پیاده سازی کند تا بتوانیم او را مسلط بر امور مدیریت یک سایت کسب وکار آنلاین بدانیم .
  •  وبمسترها باید مدیر های خوبی باشند ، چرا که باید همه چیز را تحت کنترل داشته باشند و هیچ نکته ای از زیر دست آنها خارج نشود ، مسلط بودن بر تمام پروسه ی کار باعث میشود که او اطلاع درستی از میزان پیشرفت سایت داشته باشد و از معایب و مشکلات غافلگیر نشود .
  •  مسئله امنیت سایت رابطه مستقیمی با مدیریت عالی و کنترلگری یک وبمستر دارد و اینکه تا چه حد میتواند کسب و کار شمارا اداره کند .
  • یک وبمستر باید حواسش به ترافیک های ورودی سایت باشد و آنهارا از صافی خود عبور دهد و آنهارا آنالیز کند تا بتواند یک سایت با سرعت بالا و ترافیک بالا داشته باشد .
  • امور و اصول دیجیتال مارکتینگ یکی از مواردی است که یک وبمستر متبحر باید با آن آشنا باشد و در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشد تا بتوان فروش آنلاین یک کسب وکار را افزایش دهد .
  •  داشتن روحیه تنوع طلب و اکتیو بودن یکی دیگر از ویژگی های وبمستر است چراکه باید پیشرفت را در زندگی کاری خود پذیرا باشد و هرروز خود را با دنیایی ای از آپدیت ها همگام کند . یک وبمستر باید به روز و خلاق باشد و از کلاس های آموزشی مربوط به کد نویسی ، کسب وکار و بازاریابی و فناوری های مربوط به سایت استفاده کند و در آنها شرکت کند .
وبمستر

5 ابزار مهم وبمستر

کنسول جستجوگر گوگل

کنسول جستجوگر گوگل به عنوان یک ابزار وبمستر، اطلاعاتی در مورد عملکرد سئو در اختیارتان میگذارد تا ببینید سایتتان در بستر گوگل چطور نمایان می شود و در ادامه راه حل هایی برای ارتقا وضعیت رتبه پیشنهاد میکند.

کنسول شما را از عبارات مورد استفاده ی کاربران اگاه می کند تا متوجه شوید انها چگونه و با چه کلماتی سایت را کشف می کنند. حتی به شما اجازه می دهد با ابزار وبمستر، صفحات سایت را بازبینی کرده تا خیالتان از دسترسی گوگل به همه ی انها راحت شود که در ادامه 5 بخش از ابزار وبمستر موجود در ان را پیشنهاد می کنیم.

کنسول جستجوگر گوگل به قسمتی برای انالیز کردن تجهیز شده تا پرسش هایی که باعث هدایت افراد به سایتتان شده را تحلیل کند. همچنین به شما می گوید در اثر سوال ها چه صفحاتی نمایش داده می شوند.

دنبال کردن این بخش امری پر اهمیت است تا :

از اثر کلمات کلیدی مطمئن شوید.

کلمات کلیدی ای را کشف کنید که شاید انقدرها تاثیر گذار به نظر نیایند اما کاربر زیادی را به سایت می کشانند.

همه ی این امار وقتی مفید واقع می شوند که طبق انها برای محتوا های جدید خود ایده پردازی کنید.

لینک ها

وقتی بحث لینک و بک لینک ها به میان می اید، اولین و مهم ترین پرسشی که ذهن همه را درگیر میکند، این است که یک سایت چطور می تواند بفهمد ایا دامنه های دیگر از پیوند برای متصل کردن کاربران به سایتش استفاده کرده اند یا نه؟

شاید به افراد اعتماد داشته باشید و انها هم در بک لینک دادن متعهد باشند اما بخشی به نام بک لینک ها به عنوان یکی از کارامد ترین ابزار وبمستر در نظر گرفته شده تا مطمئن شوید ایا افراد به طور صحیح بک لینک می دهند یا خیر؟

الکسا

در واقع الکسا قبل از اینکه یک ابزار وبمستر محسوب شود، نام یک کمپانی است که در سال 1996 میلادی با هدف انالیز کردن ترافیک برای تعیین رتبه ی سایت ها تشکیل شد. این ابزار وبمستر در میان حدود سی میلیون سایت جستجو کرده تا اطلاعاتی در مورد ترافیک، رتبه ها و موارد دیگر را در اختیارتان قرار دهد.

Moz محصولات

یکی دیگر از ابزار های وبمستر که دست کسب و کار ها را باز گذاشته تا از جهات بیشتری بتوانند روند پیشرفت سئو را کنترل کنند.

این قسمت به شما کمک می کند رفتار کاربر را بررسی کنید یعنی بفهمید انها از چه طریقی به سایت هدایت شده اند؟

 اطلاعاتی که میزان اثر بخشی اگهی های پولی و شبکه های اجتماعی را مشخص می کند. محصولات موز هم مانند هر ابزار وبمستر دیگری، در جهت افزایش رتبه ی سایت گام بر می دارد.

حفظ امنیت سایت

امنیت سایت یکی از دغدغه های مهم هر مالک کسب و کار است. همه ی افراد می خواهند برای همیشه جایگاه امنی داشته باشند تا با خیال راحت بر روی ان انرژی گذاشته و از اتفاقات غیر مترقبه که تمام هزینه ها و زحمات را بر باد خواهد داد ، دور بمانند. 

برای چک کردن اینکه ایا سایتتان هنوز امن است یا مورد حمله ی هکر ها قرار گرفته، چه تخصص داشته باشید چه نداشته باشید، به محض بروز نا امنی در سایت، گوگل از قبل با اختصاص ابزار وبمستر در این زمینه، شما را در جریان می گذارد.

HTMLارتقا

در این ابزار وبمستر، قانون 20/80 معنا پیدا می کند. این قانون یعنی 20 درصد از کار های شما ، 80 درصد نتایج را بوجود می اورند. وظیفه ی این ابزار در یک کلام یعنی ارائه ی راهکار های ساده برای هوشمندانه عمل کردن در جهت افزایش رتبه سایت.

 شاید گاهی متن متا و فکر کردن برای نوشتن تگ های سئو شده کلافه تان کند اما بخاطر تاثیر زیادی که بر دیده شدن دارند، ارزش زمان گذاشتن را دارد.( البته اگر کاراموز هایی دارید، سپردن این بخش به انها می تواند تمرین خوبی برایشان باشد)

و اما وظیفه ی مهم و جدیدی که این ابزار وبمستر انجام می دهد، به شما نقاطی را برای ارتقا نشان خواهد داد. یعنی به طور دقیق صفحاتی را مشخص می کند که برای افزایش رتبه انطور که باید ظاهر نشده و به بهبود احتیاج دارند.

CRAWL ERRORS

ایا گوگل از وجود تمام صفحات سایت با خبر است؟ ایا به جدید ترین صفحات، دسترسی دارد؟

با یکی از کاربردی ترین ابزار وبمستر در کنسول گوگل طرف هستیم که کمک می کند، دیگرهنگام باز کردن سایتی با خطای 404 رو به رو نشویم. پس به طورمداوم به این بخش سر بزنید و لینکی جدید را جایگزین کنید.

ویژگی های ترغیب کننده به وب مستر شدن چیست؟

اگر به دنبال یک شغل پر هیجان و پر چالش هستید که خودتان را درفعالیت هایی هیجان انگیز و آدرنالین ساز درگیر کنید میتوانید وبمستری را انتخاب کنید . با وبمستری شما می‌توانید هرشب با یک برنامه‌ریزی جدیدی که در ذهنتان چارت‌بندی یا نمودار کشیده‌اید به رختخواب بروید . و هر صبح برای پیاده‌سازی هدف‌‌تان و بهبود مسیر سایت از خواب بیدار شوید .

شغلی که با تغیرات و آپدیت های تکنولوژ روز را به همراه دارد و هر روز برای بهتر شدن کارتان روش جدیدی خلق میشود ، تنوع در کار یکی از ویژگی های وبمستری است . و باعث خستگی شما نمیشود زیرا هر روز چالش جدیدی روبه رو شماست و باید آن را حل کنید تا سایت خود را ارتقاء دهید .

در راه تبدیل شدن به یک وبمستر خوب باید اراده قوی و تلاش مستمری داشته باشید و اگر شما جزو افرادی اهستید که به دنبال چالش و پیشرفت شغلی و جستجو هستید وبمستری بهترین انتخاب برای شماست میتوانید همزمان با درآمدزایی یک شغل متفاوتو خاص داشته باشید .

امیدواریم خواندن این مطلب در راستای یافتن وبمستر و آشنایی با مسائل مربوط به آن به شما کمک کرده باشد . اگر نیاز به مشورت و راه حل دارید ، شرکت اسپانتاوب مشتاقانه میتواند به شما کمک کند .

درخواست مشاوره

اگر دوست دارید فروش محصول یا محصولاتی را در سایت خود بالا ببرید، یا خدمات خاص خودتان را به افراد بیشتری در جامعه معرفی کنید، بهینه سازی موتور جست و جو یا همان سئو سایت یک راه حال بی بدیل است. برای اطلاع از شکل فرآیند سئو و نتایج مثبت آن برای کسب و کار مجازی خود، با ما صحبت کنید. بدین منظور فرم درخواست مشاوره ای رو در اختیار شما قرار دادیم.

8 پاسخ

    1. سلام علی عزیز .خیر تفاوتی در وبمستر زن و مرد وجود نداره . فقط میزان تبحر و تجربه افراد تاثیرگذاره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *